English

„Spre Independenţă”

Proiectul “Spre independenţă”

Actualmente, în Republica Moldova sistemul de protecţie social a copiilor post-instituţionalizaţi este ineficient. Instituţiile rezidenţiale sunt de tip închis. Numărul copiilor din instituţii variază de la  diferă de la  100 până la 750. În prezent în ţară sunt peste 11500 copii plasaţi în 63 instituţii rezidenţiale. Aceste structuri sunt împărţite pe categorii de vârstă şi se subordonează Ministerului Sănătăţii şi Ministerul Muncii, al Protecţiei Sociale şi Familie. Odată cu finisarea şcolii internat copii orfani sau ajung în stradă sau sunt trimişi în şcoli profesionale, unde deprind o meserie timp de 3 ani. Condiţiile şi regimul din aceste şcoli sunt identice celor din Internat.  La absolvirea lor nimeni nu este responsabil de soarta acestor copii. Lipsa unor programe alternative de reintegrare socială a copiilor postinstituţionalizaţi se răsfrânge negativ asupra lor:  sunt supuşi riscului de a fi traficaţi,  de a fi victimele drogurilor sau a comite diferite infracţiuni, în special din cauza că nu li s-au creeat deprinderile necesare pentru a duce o viaţă autonomă adecvată.

În scopul resocializării acestor categorii de categorii de copii, în 2007 Diaconia a lansat Proiectul  « Spre independenţă ». În acest sens, la Orhei, un orăşel aflat la 45 km de Chişinău, activează  un Apartament social şi Centrul de servicii « Dar din Dar ».

Apartamentul social este un tip de locuinţă asistată care anual cazează 6-7 fete venite din sistemul rezidenţial. Beneficiarele sunt selectate din cadrul internatelor de către o echipă multidisciplinară. Împreună cu cele 7 fete, în apartament se află zilnic un educator social şi de 2 ori pe săptămână psihologul împreună cu 2 voluntari italieni ce fac serviciul civil în Republica Moldova. În cadrul apartamentului beneficiarele sunt implicate zilnic în activităţi practice pentru a-şi forma abilităţi de îngrijire a locuinţei, gestionare a bugetului, alimentaţie corectă şi prepararea bucatelor, petrecerea timpului liber, comunicare interpersonală, etc.   Concomitent fetele învaţă şi la o şcoală profesională, căpătând una din calificările: frizer, croitor, bucătar, chelner, iar până a ieşi din apartament sunt susţinute să-şi găsească un loc de muncă ce le-ar permite să devină independente financiar. Pe parcursul unui an de la ieşirea din apartament se păstrează o legătură permanentă cu ele.

Rezultate: până la moment 22 de fete au beneficiat de serviciile apartamentului social, 86% dintre ele fiind angajate în câmpul muncii. Au fost instruite: 11 fete bucătar-cofetar, 7 frizeriţe, 2 chelneriţe şi 2 cusătorese.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>